Akuten.....

Ja det är ju ett ställe för sig, det vet ju alla som har gjort ett eller flera besök där.
Men bara att kunna ringa dit är ju ett helt företag tydligen. Har nu försökt ringa dit
i 10 min o får bara att det är upptaget i luren.. Men hallå, UPPTAGET, på en akutmottagning.
Får det ens förekomma, för mig som sökande så anser ju inte jag det...
Wow nu har man iaf kommit fram så man får stå i kö, ett enormt framsteg.

Ha en liten komiskt incident med tanke på att man får vänta när man ringer
inom sjukvården.

Var i Danmark för ett antal år sedan o vi satt o käkade kvällsmat då min svåger
sätter så pass i halsen att han inte får luft. Han är något lite längre än mig o
ganska kraftig kropp eller vad man skall säga. I vilket fall som helst så satte den
sig så pass att det gick snabbt tills att han inte fick luft utan började domna bort.
Samtidigt som syrran ringer SOS så börjar jag med att försöka göra Heimlich
på honom, tung som bly blev han ju o jag kände att jag vart tvungen att få upp honom
till knästående för att ens kunna göra det på honom, första gången gick inte, när
jag skall göra den andra gången så hör jag syrran skrika i bakgrunden:
- De sa till mig vad god dröj i tfn.
Då kände jag att jag var tvungen att ta i, annars går det nog illa. Får ett bra tag o gör
2 till Heimlich manöver o upp kom potatisbiten.
Det kändes riktigt skönt.

Det komiska va just den delen vad de hade svarat henne när hon ringer till S.O.S,
vad god dröj..........

Ja vad ska man säga, idag kan man skratta åt det men i det läget dumförklarade man
dom helt.

Men jag skall inte prata ner danska sjukvården helt, vi har behövt uppsöka sjukhus 3 ggr
när vi har varit där. Adam var första gången när han var 2 år o vi var där. Han fick öroninfl,
en av alla han har haft.... Nästa gång var med Emma när hon insjuknade i celiaki, då trodde
de att hon hade kraftig halsinfektion, men den gången åkte vi ambulans in pga att hon hade
spytt konstant i 30 min o jag hade hållt henne över vasken. Fy, den dagen kommer jag aldrig
att glömma, lilla skruttan. Den tredje gången så fick Adam öroninfl igen. Sen dess har vi
faktiskt inte varit i Danmark...*ler* Men det är pga andra orsaker. Det har inte med sjukvården
att göra..

Nähä tror ni att jag får komma fram ikväll??? Har just nu suttit 10 min i tfn kö..

Ha det gott där ute...

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Jadu, man kan undra varför du inte kommer fram. Men jag kan säga att för några år sedan när jag jobbade natten ute på distriktet och vi behövde ha en ambuland på 2 röda.. ringer SOS och får tonen: Upptaget hmm Sådant får ju inte ens förekomma. Ja nu kan man se närmare bild på hur det ser ut ihop med matbordet. kram

2009-03-26 @ 18:33:16
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: ··•♦ Monixx ♦•··

Men under all kritik!

Det borde inte ens få hetaakutmottagning.. suck.

Det påminner om när jag ringde runt i somras för att få komma nånstans med min Emma då hon cyklat omkull och behövde sys.

Jag såg ju att det glappade så ett stygn behövdes verkligen.

Akuten tyckte det var en för liten bagatell att komma in för och barmottagningen hade ingen sån utrustning.

Efter TJAT och min övertalning att det faktiskt BEHÖVDES sys, så fick vi med suck och pust komma in på akuten med henne.

Där konstaterade de ju att ja, det behövdes verkligen sys.-

No shit, tänkte jag. Säger du deeet?!



Ibland kan man bli trött alltså. (Jag brukar inte vara den som gnäller, men då vart jag faktiskt sur på svenska sjukvården)



Hoppas inte det är något allvarligt su måste ha tag på akuten för nu. Blir lite orolig.

Vad har hänt? :-O

2009-03-26 @ 19:07:46
URL: http://monixx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0